5 praktische tips als je een website gaat maken

jun 29, 2018 | 1 comment

Ben jij bezig met het opzetten van een website? Dan zijn er veel dingen om rekening mee te houden. Hieronder vind je vijf inhoudelijke tips die je een eindje op weg kunnen helpen. Het gaat hier niet zozeer om de technische aspecten, maar meer om de bruikbaarheid van je website. Heb je zelf nog tips? Laat het horen in een reactie onderaan dit bericht.

1. Maak de tekst niet te lang

Je website kan er heel mooi uitzien, maar zonder goede inhoud zijn bezoekers snel weer weg. Tekst en beeld gaan hierbij hand in hand waarbij de lezer snel wil weten waar hij aan toe is. Zorg ervoor dat zinnen niet te lang zijn en draai niet om de de boodschap heen. Schrijf gericht over het onderwerp en controleer de grammatica/spelling. Als beelden voor zich spreken, gebruik dan zo min mogelijk tekst.
Vernieuw de teksten nu en dan, zodat terugkerende bezoekers up-to-date blijven. Zoekmachines sturen geautomatiseerde scripts langs je website (bots) die analyseren of de content op je website relevant en actueel is. Hoe vaker je de website vernieuwt, des te beter wordt je website door zoekmachines zoals google gewaardeerd en kom je hoger in de zoekresultaten.
Heb je zelf geen schrijftalent? In elke regio zijn tekstschrijvers te vinden die je tegen betaling goed kunnen helpen.

2. Gebruik goede foto’s bij artikelen

Goed beeldmateriaal geeft context aan het verhaal, maar zorgt ook voor een bepaalde sfeer. Op internet zijn veel sites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden. Deze afbeeldingen zijn gratis en mogen voor alle doeleinden gebruikt worden, dus ook voor commerciële doeleinden. Het Nederlandse Skitterphoto is zo’n website. Slaag je daar niet? Kijk dan eens op pexels, pixabay of unsplash. Er zijn ook websites waar je moet betalen voor foto’s maar waar veel meer keuze is. Denk hierbij aan shutterstock.com, Istockphoto.com of het Nederlandse Hollandse-hoogte.nl.
Het is natuurlijk ook mogelijk om via Dotnoord foto’s te laten maken, of een professionele fotograaf uit de eigen regio in te huren.
Als je foto’s laat maken dan geeft dat een persoonlijke karakter aan je website. Het is een goede manier om je organisatie aan het publiek te presenteren en de bezoeker zal zich sneller identificeren met de jouw organisatie. Wees voorzichtig met zelfgemaakte foto’s, tenzij je weet wat je doet.

3. Kruip in de huid van de bezoeker van je website

Probeer je voor te stellen dat je als leek op je eigen website terechtkomt.Wat is de eerste indruk? Veel succesvolle websites hebben een klantvriendelijke indeling met een duidelijke, rustige structuur.

Ga eens na welke websites je zelf snel wegklikt en analyseer voor jezelf welke websites je prettig vindt om mee te werken.
Kijk ook eens hoe vergelijkbare websites van concurrenten eruit zien. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar verlies je eigen identiteit niet uit het oog. Maak voor jezelf een klad met getekende blokjes waarmee je schematisch een website/procesgang uittekent.
Bij alles wat je doet, vergeet niet voor voor wie je bezig bent. Jouw publiek heeft bepaalde verwachtingen en hoe beter jij aan hun behoeftes kunt voldoen, hoe vaker zij zullen terugkeren naar je website.
Om te bepalen waar jij of je organisatie voor staat is het aan te raden een kernwaardenanalyse te doen. Zo maak je voor je zelf inzichtelijk waar je voor staat. Sluiten jouw waarden aan bij die van je doelgroep? Goed bezig!

4. Ontwikkel een duidelijke huisstijl

Een huisstijl die goed bij jou en je dienstverlening/organisatie past voelt fijn en schept duidelijkheid. Met een uniek logo breng je jouw identiteit naar voren en geef je terugkerende bezoekers een blijk van herkenning. Een professionele huisstijl wordt consistent toegepast op websites, social media en print.
Het logo wordt gebruikt in reclameuitingen, folders, briefpapier, gadgets, t-shirts, enzovoort. Omdat een logo op veel manieren ingezet kan worden moet het ontwerp aan bepaalde eisen voldoen. Het is verstandig om een logo te laten maken dat op verschillende gekleurde ondergronden goed leesbaar is. Goede strakke lijnen en contrastrijke kleurvlakken maken een logo goed zichtbaar.
Vraag de grafisch ontwerper altijd om de bronbestanden, die heb je altijd nodig als je een reclameuiting naar de drukker stuurt.
Als je via Dotnoord een huisstijl laat ontwerpen dan ben je verzekerd van een uniek en kwalitatief beeldmerk dat aan alle technische eisen voldoet.

5. Schakel bekenden in

Vrienden, familie of collega’s zijn bij uitstek geschikt om jouw website te bekijken omdat zij er onbevangen tegenaan kijken. Het kan gebeuren dat je zó druk bezig bent, dat je dreigt te verzanden in je eigen bubble. Neem dan een stap terug en vraag om feedback van mensen waarvan je denkt dat zij je verder kunnen helpen.
Misschien is er wel iemand in jouw vrienden- of kennissenkring die je kan helpen met foto’s of teksten.
Is jouw website klaar? Loop alles nog eens langs, controleer de teksten op spel- en typefouten en ga pas online als je helemaal tevreden bent.
Veel succes!

1. Maak de tekst niet te lang

Je website kan er heel mooi uitzien, maar zonder goede inhoud zijn bezoekers snel weer weg. Tekst en beeld gaan hierbij hand in hand waarbij de lezer snel wil weten waar hij aan toe is. Zorg ervoor dat zinnen niet te lang zijn en draai niet om de de boodschap heen.  Schrijf gericht over het onderwerp en controleer de grammatica/spelling. Als beelden voor zich spreken, gebruik dan zo min mogelijk tekst.

Vernieuw de teksten nu en dan, zodat terugkerende bezoekers up-to-date blijven. Zoekmachines sturen geautomatiseerde scripts langs je website (bots) die analyseren of de content op je website relevant  en actueel is. Hoe vaker je de website vernieuwt, des te beter wordt je website door zoekmachines zoals google gewaardeerd en kom je hoger in de zoekresultaten.

Heb je zelf geen schrijftalent? In elke regio zijn tekstschrijvers te vinden die je tegen betaling goed kunnen helpen.

2. Gebruik goede foto’s bij artikelen
Goed beeldmateriaal geeft context aan het verhaal, maar zorgt ook voor een bepaalde sfeer. Op internet zijn veel sites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden. Deze afbeeldingen zijn gratis en mogen voor alle doeleinden gebruikt worden, dus ook voor commerciële doeleinden. Het  Nederlandse Skitterphoto is zo’n website.  Slaag je daar niet? Kijk dan eens op pexels, pixabay of unsplash. Er zijn ook websites waar je moet betalen voor foto’s maar waar veel meer keuze is. Denk hierbij aan shutterstock.com, Istockphoto.com of het Nederlandse Hollandse-hoogte.nl.

Het is natuurlijk ook mogelijk om via Dotnoord foto’s te laten maken, of een professionele fotograaf uit de eigen regio in te huren.

Als je foto’s laat maken dan geeft dat een persoonlijke karakter aan je website. Het is een goede manier om je organisatie aan het publiek te presenteren en de bezoeker zal zich sneller identificeren met de jouw organisatie. Wees voorzichtig met zelfgemaakte foto’s, tenzij je weet wat je doet.

3. Kruip in de huid van de bezoeker van je website
Probeer je voor te stellen dat je als leek op je eigen website terechtkomt.Wat is de eerste indruk? Veel succesvolle websites hebben een klantvriendelijke indeling met een duidelijke, rustige structuur.

Ga eens na welke websites je zelf snel wegklikt en analyseer voor jezelf welke websites je prettig vindt om mee te werken.

Kijk  ook eens hoe vergelijkbare websites van concurrenten eruit zien. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar verlies je eigen identiteit niet uit het oog.  Maak voor jezelf een klad met getekende blokjes waarmee je schematisch een website/procesgang uittekent.

Bij alles wat je doet, vergeet niet voor voor wie je bezig bent. Jouw publiek heeft bepaalde verwachtingen en hoe beter jij aan hun behoeftes kunt voldoen, hoe vaker zij zullen terugkeren naar je website.

Om te bepalen waar jij of je organisatie voor staat is het aan te raden een kernwaardenanalyse te doen. Zo maak je voor je zelf inzichtelijk waar je voor staat. Sluiten jouw waarden aan bij die van je doelgroep? Goed bezig!

4. Ontwikkel een duidelijke huisstijl
Een huisstijl die goed bij jou en je dienstverlening/organisatie past voelt fijn en schept duidelijkheid. Met een uniek logo breng je jouw identiteit naar voren en geef je terugkerende bezoekers een blijk van herkenning. Een professionele huisstijl wordt consistent toegepast op websites, social media en print.

 Het logo wordt gebruikt in reclameuitingen, folders, briefpapier, gadgets, t-shirts, enzovoort. Omdat een logo op veel manieren ingezet kan worden moet het ontwerp aan bepaalde eisen voldoen. Het is verstandig om een logo te laten maken dat op verschillende gekleurde ondergronden goed leesbaar is.  Goede strakke lijnen en contrastrijke kleurvlakken maken een logo goed zichtbaar.

 Vraag de grafisch ontwerper altijd om de bronbestanden, die heb je altijd nodig als je een reclameuiting naar de drukker stuurt.

 Als je via Dotnoord een huisstijl laat ontwerpen dan ben je verzekerd van een uniek en kwalitatief beeldmerk dat aan alle technische eisen voldoet.

5. Schakel bekenden in
Vrienden, familie of collega’s zijn bij uitstek geschikt om jouw website te bekijken omdat zij er onbevangen tegenaan kijken.  Het kan gebeuren dat je zó druk bezig bent, dat je dreigt te verzanden in je eigen bubble. Neem dan een stap terug en vraag om feedback van mensen waarvan je denkt dat zij je verder kunnen helpen. 

Misschien is er wel iemand in jouw vrienden- of kennissenkring die je kan helpen met foto’s of teksten. 

Is jouw website klaar? Loop alles nog eens langs, controleer de teksten op spel- en typefouten en ga pas online als je helemaal tevreden bent.  

Veel succes!

Pin It on Pinterest

Share This